دبی

دبی، قلب اقتصاد و توریسم خاورمیانه است

دبی

دبی، قلب اقتصاد و توریسم خاورمیانه است

پیامک‌های ناخواسته در امارات مسدود می‌شوند

پیام‌های کوتاه هرزنامه‌ای با هدف حمایت از مشترکان اماراتی توسط اپراتورهای تلفن همراه این کشور فیلتر می‌شوند.

به گزارش ایسنا طبق اعلام محمد الغنیم - مدیر کل سازمان تنظیم مقررات مخابراتی امارات - هر دو اپراتور Du و اتصالات در حال بررسی راه‌هایی برای مسدود کردن پیام‌های کوتاه ناخواسته هستند.

محمد الغنیم با بیان این که پیامک‌های هرزنامه‌ای که فایل‌های قابل دانلود برای کاربران تلفن همراه ارسال می‌کنند، ابزار هک محسوب می‌شوند به مشترکان اماراتی توصیه کرد این فایل‌ها را قبول نکرده و به خاطر داشته باشند خود پیام‌های کوتاه خطری ندارند و خطر به فایلی مربوط است که قبول می‌کنند دانلود کنند.

طبق این گزارش، اتصالات پیش از این سرویسی را برای مسدود کردن پیامک‌های هرزنامه‌یی راه‌اندازی کرده که به مشترکان امکان می‌دهد با ارسال پیام کوتاه حاوی حرف "ب" کلمه بلاک به شماره تلفن تعیین شده، نسبت به مسدود کردن شماره‌های کوتاه و منبع پیام اقدام کنند. Du نیز برروی راهکار مشابهی کار می‌کند تا به مشترکانش گزینه مسدود کردن پیامک‌های ناخواسته را فراهم کند.

دستگیری 265 مزاحم نوامیس در سواحل دبی

ایرنا: اداره پلیس دبی اعلام کرد: در سه ماهه اول سال جاری میلادی 265 نفر از مزاحمان به نوامیس شهروندان در سواحل این امارت را دستگیر کرده است.

به گزارش اداره پلیس دبی، این افراد با حضور در سواحل دبی اقدام به انجام اعمال خلاف اخلاق و برای خانواده ها ایجاد مزاحمت و ناراحتی کرده اند.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی نیز 359 نفر از اینگونه مزاحمان در سواحل دبی دستگیر شدند.

در ماه رمضان گذشته نیز چند همجنس باز انگلیسی که در سواحل دبی در حال انجام اعمال خلاف اخلاق بودند، توسط پلیس این امارت دستگیر و از کشور امارات اخراج شدند.

همچنین تعدادی از مزاحمان به نوامیس شهروندان و گردشگران در مراکز خرید دبی، توسط پلیس این امارت دستگیر شده اند.

بر اساس گزارش های رسمی اکثر دستگیر شدگان از اتباع کشورهای آسیایی بوده اند.

امارت دبی علاوه بر مرکز جذب گردشگران خارجی، محل اشتغال کارگران و کارمندان بیگانه نیز هست که اکثر آنان را اتباع هند، پاکستان و بنگلادش تشکیل می دهد.

امارات و عراق تفاهمنامه سرمایه‌گذاری مشترک امضا کردند

دبی - رافع العیساوی معاون نخست وزیر عراق از امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری مشترک امارات و عراق در بخش بندرگاه‌ها و حمل و نقل هوایی خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه منابع خبری در دبی، تفاهمنامه سرمایه‌گذاری مشترک بین عراق و امارات توسط مقامات دو طرف به امضا رسیده و به زودی جنبه عملیاتی پیدا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، العیساوی گفته است که اداره بنادر دبی نیز به طور مستقل به حکومت عراق پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک در بندرگاه‌های دو طرف را داده است.

معاون نخست وزیر عراق اضافه کرد: در بندرگاه‌های عراق و امارات بیش از ‪ ۵۰۰‬فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش ‪ ۵۰۰‬میلیارد دلار وجود دارد.

وی گفت، عراق پیشنهاد دبی را نیز در دست بررسی دارد و در صورت موافقت مجلس این کشور، با اداره بنادر دبی وارد مذاکره برای سرمایه‌گذاری مشترک می شوند.

افزایش چک‌های برگشتی در امارات

میزان چک‌های برگشتی در امارات در چهار ماه اخیر بیش از پنج درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافته است.
بانک مرکزی امارات روز چهارشنبه از افزایش میزان چک‌های برگشتی در سال جاری میلادی در این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، میزان چک‌های برگشتی در امارات در چهار ماه اخیر بیش از پنج درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافته است.

کل چک‌هایی که در این مدت به بانک مرکزی امارات ارایه شده ‪ ۹‬میلیون و ‪۷۴۲‬ مورد بوده که ‪ ۵۴۴‬هزار و ‪ ۱۹۶‬مورد از آنها برگشت خورده است .

انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده که بحران اقتصادی و مالی در امارات شدت بیشتری یابد، میزان چک‌های برگشتی در این کشور نیز افزایش یابد.

در جریان بحران اقتصادی و مالی در کشور امارات بسیاری از شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی از باز پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها ناتوان شدند.

وجود دهها خودرو در فرودگاه‌ها و خیابان‌های امارات که صاحبان آنها به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها آنها را رها کرده اند ، حکایت از شرایط نامطلوب اقتصادی و مالی در این کشور دارد.

بخش مسکن دبی بزرگ ترین قربانی بحران اقتصادی نظام سرمایه داری غرب

یک موسسه تحقیقاتی با اشاره به بروز رکود در فعالیت های ساختمانی در دبی بخش مسکن این امیرنشین را بزرگ ترین قربانی بحران اقتصادی جهان معرفی کرد.
به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، موسسه تحقیقاتی نایت فرنک اعلام کرد بخش مسکن امیرنشین دبی که زمانی کانون فعالیت های ساختمان سازی بود از نظر تاثیرپذیری از بحران اقتصادی جهان در رتبه نخست قرار گرفته است.در ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ مارس قیمت مسکن در این منطقه ۳۲ درصد کاهش یافته است، این درحالی است که یک سال قبل از آن قیمت مسکن در دبی رشد سالانه ای بالغ بر ۴۸ درصد را تجربه می کرد.نیک بارنز رئیس موسسه تحقیقاتی نایت فرنک در این باره گفت: دبی در آشفتگی قرار دارد. در این هفته همه چیز به فعالان توسعه و این  که تا کی می توانند دوام آورند بستگی دارد.
براساس این گزارش بحران مالی عامل اصلی زوال اقتصاد دبی بوده است و علت این امر ساخت وساز گسترده بود که در نتیجه آن هزاران خانه جدید ساخته شد اما تقاضایی برای آن وجود نداشت.طی یک سال دبی از صدر بازارهای درحال توسعه مسکن به زیر کشیده شد و در انتهای جدول قرار گرفت.البته بحران در بخش مسکن به دبی اختصاص ندارد. در سه ماهه نخست ۲۰۰۹، قیمت مسکن در لتونی ۳۶ درصد و در سنگاپور ۲۴ درصد کاهش داشته است. آمریکا و انگلیس نیز هر یک با ۱۷ درصد کاهش قیمت در بخش مسکن خود مواجه شده اند.
جمهوری چک نیز با بیشترین افزایش قیمت مسکن در این مدت مواجه شده است.

آغاز نمایشگاه کتاب امارات

فارس: سومین نمایشگاه سالانه کتاب امارات عربی متحده امروز در فرودگاه بین‌المللی دبی به مدت 3 روز برگزار می‌شود. در این نمایشگاه که با شرکت ناشران عربی و خارجی برگزار می‌شود، آثار بسیاری در حوزه‌های مختلف ادبی، تاریخی، فلسفه، طنز، زندگینامه، آموزشی، گردشگری، رایانه و... در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

افتتاح پایگاه نظامی فرانسه در امارات

پایگاه نظامی دریایی فرانسه پیش از ظهر سه‌شنبه در جزیره‌ای در نزدیکی ابوظبی افتتاح شد. این پایگاه دریایی با حضور «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهوری فرانسه و «شیخ سیف بن زاید آل نهیان» وزیر کشور امارات به بهره‌برداری رسید.

در این پایگاه دریایی 500 نظامی فرانسوی به‌طور دائم مستقر خواهند شد و در صورت لزوم بدون کسب مجوز از کشورهای منطقه اقدام به دخالت در درگیر‌ی‌های منطقه‌ای خواهند کرد. فرانسه پیش‌تر یک گروه نظامی و چند جنگنده نظامی در امارات مستقر کرده بود که در رزمایش‌های نظامی ارتش این کشور مشارکت می‌کردند. در مراسم افتتاح این پایگاه نظامی «برنارد  کوشنر» وزیر خارجه فرانسه و سرتیپ «حمد محمد ثانی الرمیثی» فرمانده ارتش امارات حضور داشتند.
سارکوزی دوشنبه شب در راس یک هیات بلندپایه سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی وارد ابوظبی پایتخت امارات شد. هدف از سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به امارات افتتاح پایگاه نظامی دریایی عنوان شد.

امارات بدنبال چیست؟

 افتتاح پایگاه نظامی فرانسه در ابوظبی

 

لوموند: فرانسه در برپایی پایگاه نظامی در امارات عربی متحده ملاحظات ژئوپلیتیک، تجاری و فروش تسلیحات نظامی را مد نظر دارد، این قرارداد مقدمات دخالت فرانسه را در منطقه فراهم می کند.
به گزارش ایرنا، نشریه لوموند چاپ فرانسه درباره پایگاه نظامی فرانسه که قرار است امروز در ابوظبی توسط نیکلا سارکوزی افتتاح شود می نویسد: فرانسه با در نظرداشتن ملاحظات ژئوپلیتیک و تجاری در منطقه خلیج فارس حضور مستمر نظامی خواهد داشت و همزمان تلاش خواهد کرد که تجهیزات و فناوری هوانوردی خود را به امارات ثروتمند این ناحیه بفروشد.

به گفته این نشریه سرکوزی با افتتاح این پایگاه متشکل از نیروهای سه گانه نظامی قطعا هدف های استراتژیک و نظامی را در برنامه خود دارد و در مورد دیگر اهداف یادشده نیز که چندان مطمئن به نظر نمی رسد کوشش خود را به کار خواهد بست. این اولین پایگاه نظامی خارجی فرانسه بیرون از منطقه آفریقاست که فرانسه در آن به طور سنتی حضور داشته است.

گفته شده که رئیس جمهور فرانسه قصد دارد نظر مساعد امارات عربی متحده را برای خرید هواپیماهای جنگی رافائل جلب کند اما در این مسیر با رقابت شدید هواپیماهای اف-16 آمریکا روبروست و به گفته یک منبع فرانسوی دولت اوباما کوشش های زیادی را مصروف این قضیه کرده است.

به گفته لوموند فرانسه با ایجاد یک پایگاه نظامی در خلیج فارس در برابر ایران نیروهایش را در قلب یک منطقه پرتنش و یک راه آب حیاتی صادرات نفت به سوی غرب قرار داده است. این نشریه با اشاره به برنامه اتمی ایران می افزاید ملاحظات منطقه ای ایران سبب نگرانی هایی در کشور های عرب جنوب خلیج فارس شده است. به نوشته لوموند افتتاح این پایگاه فرانسوی یک هفته پس از پرتاب موشک سجیل 2 از سوی ایران صورت گرفته که تا اسرائیل کشورهای عرب خلیج فارس و جنوب اروپا برد دارد.

لوموند می افزاید از این پس در خط مقدم جریانات در صورت وخامت در مسائل منطقه ای قرار خواهد داشت. قرار است در جریان سفر سارکوزی یک پیمان جدید دفاعی با امارات امضا شود. به گفته یک مقام فرانسوی قرارداد جدید یک نسخه کامل تر از قرارداد سال 1995 است و مفاد آن حاکی از آنست که اگر ایران به امارات حمله کند به منزله حمله به فرانسه نیز خواهد بود.

لوموند می نویسد ایجاد این پایگاه در چارچوب تحلیل کتاب سفید دفاع فرانسه است که از سال 2008 به تایید ریاست جمهوری این کشور رسیده و در آن آمده است که در میان مناطق دارای اولویت برای حضور نظامی فرانسه به ویژه به محور استراتژیک مدیترانه خلیج "عرب-فارس" و اقیانوس هند اشاره شده است.

در کتاب سفید آمده است که دخالت نظامی فرانسه در چارچوب اقدامی ملی (و نه به عنوان بخشی از یک اقدام جمعی چند کشور) با فرض اجرایی کردن مفاد پیمان های دفاعی دوجانبه که فرانسه را با برخی کشورها پیوند می دهد قابل توجیه خواهد بود.

لوموند می افزاید این موضع فرانسه در خلیج فارس در راستای سیاست سخت گیری سارکوزی در قبال ایران است که ازحدود دو سال پیش اتخاذ شده است. لوموند یادآور می شود که ایران در قبال اعلام خبر ایجاد پایگاه نظامی فرانسه در ابوظبی در ژانویه 2008 واکنش تندی نشان داد و سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: "ما با هرنوع توسعه نظامیگری در منطقه مخالفیم و حضور نیروهای خارجی را عامل ناامنی و بی ثباتی می دانیم."

بنابر این گزارش پایگاه فرانسه در امارات عمدتا دریایی خواهد بود و در آن تعدادی هواپیمای میراژ و رافائل و گروهی از افراد نیروی زمینی نیز حضور خواهند داشت. در این پایگاه حدود پانصد نظامی به طور دائم حضور خواهند داشت و به عنوان سرپل و مرکز تعویض نیروها برای افراد نیروی دریایی این کشور که در خلیج فارس اقیانوس هند و جیبوتی مستقر هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یکی از فعالیت های این پایگاه می تواند شرکت در عملیات مین روبی در خلیج فارس در صورت عملی شدن تهدید ایران به مین گذاری تنگه هرمز باشد که قبلا نیز این تهدید را مطرح کرده است.

یک منبع در کاخ الیزه گفت که این پایگاه نقشی بازدارنده خواهد داشت و به عنوان یک "پایگاه صلح"‌عمل خواهد کرد. به گفته لوموند این پایگاه به منزله یک ویترین فناوری نظامی فرانسه نیز خواهد بود، اما به نظر می رسد که رهبران امارات در گزینه های خود بسیار با حوصله و دقت عمل می کنند و به گفته دیپلمات ها در صورت بروز هرگونه تنش در خلیج فارس حکومت ابوظبی قبل از همه در پی کسب حمایت آمریکا برخواهد آمد و این عاملی است که بر تصمیم گیری رهبران امارات در مورد برخی از پیمان های بزرگ مورد نظر فرانسه تاثیر زیادی خواهد داشت.

افتتاح پایگاه نظامی دائم فرانسه در امارات

 

نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در دیدار خود از امارات یک پایگاه نظامی دائم فرانسه را در این کشور افتتاح کرد. 
به گزارش واحد مرکزی خبر، هارویه موران وزیر دفاع فرانسه در مصاحبه اختصاصی شبکه تلویزیونی العربیه  هدف از افتتاح پایگاه نظامی در ابوظبی را حمایت از نیروهای این کشور در اقیانوس هند و توسعه همکاری نظامی با امارات دانست.

وی تاکید کرد: هدف از پایگاه صلح فرانسه که در ابوظبی افتتاح شد ، حمایت از نیروهای این کشور در اقیانوس هند و توسعه همکاری نظامی با امارات است.

وی گفت: پایگاه صلح دریایی با توجه به ضرورت امنیت دریایی که فرانسه در این منطقه و همه کشورهای جهان به آن اهمیت می دهد ، بسیار مهم است.

موران بر لزوم مبارزه با دزدی دریایی در منطقه تاکید کرد و افزود: دزدی دریایی در سواحل سومالی، فرانسه را به تفکر در تقویت امنیت دریایی در آینده از طریق مبارزه با دزدی دریایی واداشته است و تاکید می کنم ماموریت پایگاه صلح در امارات حمایت از نیروهای ما در اقیانوس هند و توسعه همکاری نظامی با امارات است.

وزیر دفاع فرانسه اظهارداشت: این منطقه در معرض خطرها و تهدیدات متعددی قرار دارد و اقدام کره شمالی به پرتاب موشک و آزمایش هسته ای چالشی برای جامعه بین المللی به شمار می رود که باید با آن مقابله کرد.

وی تصریح کرد همچنین باید به منظور حفظ امنیت دریایی برای تضمین اقتصاد جهانی از طریق همکاری بین کشورها و سازمان ها ، همکاری بین نیروهای نظامی در منطقه خلیج (فارس) را تقویت و فعال کنیم و ابزارهای فن آوری جدید را توسعه دهیم. 

شکایت متقابل داماد حاکم دبی از سرمایه دار ایرانی!

یک شیخ کلاهبردار اماراتی و عضو خاندان سلطنتی امارات که با اهرم زور اموال یک سرمایه دار ایرانی در دبی را غصب کرده و پیشتر مورد اتهام این فرد ایرانی واقع شده بود ، نه تنها قصد استرداد اموال غصب شده را ندارد ، بلکه در اقدامی متقابل درصدد شکایت از «شهرام عبدالله زاده» برآمده است!

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، وکیل شیخ « حاشر مکتوم بن جمعه آل مکتوم» - داماد حاکم دوبی – با رد شکایت 2 میلیارد دلاری شهرام عبدالله زاده گفت: "موکل وی درصدد شکایت متقابل از عبدالله زاده با هدف جبران ضرر و زیان های وارده است!"

«سمیر جعفر» که در جلسه روز دوشنبه دادگاه شرکت کرده بود با اشاره به شکایت پیشین عبدالله زاده از شیخ اماراتی گفت: "ما از دادگاه درخواست فرصت کرده ایم تا یک دعوای متقابل را علیه عبدالله زاده برای جبران ضرر و زیان ها طرح کنیم."

این در حالی است که عبدالله زاده در ماه مارس با طرح دادخواستی در دادگاه دبی خواهان استرداد اموال و دارایی های غصب شده خود به ارزش 9/1 میلیارد دلار شده بود.

عبدالله زاده، مدیرعامل سابق شرکت شرکت الفجر دبی می گوید: زمانی که توسط پلیس دبی بازداشت شده بود اموال شرکتش به طور غیرقانونی توسط شیخ حاشر تصرف شده است.

از آنجا که بر اساس قوانین امارات تنها اتباع این کشور و منطقه عربی خلیج فارس می توانند چنین شرکت هایی را به نام خود ثبت کنند عبدالله زاده شرکت الفجر را به نام شیخ حاشر ثبت کرده بود، اما گویا در زمان زندانی شدن وی این شیخ اماراتی از فرصت استفاده کرده و با همکاری پسر و دخترش این شرکت را بالا کشیده است.

این ایرانی مال باخته که بخش عمده عمر خود را در امارات گذرانده است، می گوید: "شرکت املاک الفجر متعلق به من است و تنها سرمایه گذار این شرکت من هستم. شیخ حاشر تنها در این شرکت به عنوان حامی عمل کرده است."

سمیر جعفر در جلسه ماه گذشته دادگاه مدعی شده بود: "کاملا مشخص است که ادعای عبدالله زاده بی اساس است. ما انکار می کنیم که شهرام سرمایه گذار شرکت مربوطه بوده است و در واقع این شیخ حاشر بوده که در این شرکت سرمایه گذاری کرده است!"

براساس این گزارش قاضی، جلسه بعدی دادگاه را به روز 17 ژوئن موکول کرد.

رییس بانک مرکزی امارات: انتخاب ریاض به عنوان مقر اصلی بانک مرکزی

خبرگزاری فارس: رییس بانک مرکزی امارات تاکید کرد، تصمیم اتخاذ شده برای انتخاب ریاض به عنوان مقر اصلی بانک مرکزی کشورهای عربی با اهداف و اغراض سیاسی بوده است و به هیچ وجه مزیتهای رقابتی امارات در این انتخاب لحاظ نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گلف تایمز، سلطان بن ناصر السویدی تصریح کرد، این انتخاب بدون در نظر گرفتن مزیتهای اقتصادی و بانکی امارات بوده و از نظر ما هیچ گونه مشروعیتی ندارد. امارات بزرگترین بانکها و بیشترین میزان ذخایر و پس اندازهای مالی در بین کشورهای عربی خلیج فارس را در اختیار دارد.
وی گفت: امارات 50 درصد نقل و انتقال بین المللی پول در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در اختیار دارد. چگونه می شود بدون در نظر گرفتن مزیتهای رقابتی امارات، ریاض را به عنوان مقر اصلی بانک مرکزی عربی برگزید.
مساله انتخاب ریاض به عنوان مقر اصلی بانک مرکزی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به سوژه مهمی برای رسانه های عربی منطقه تبدیل شده است.
مقامهای اماراتی مخالفت خود را با تشکیل اتحادیه پولی مشترک عربی اعلام کرده اند.
وی تصریح کرد: امارات از انتخاب ریاض به عنوان مقر اصلی بانک مرکزی عربی شگفت زده و متعجب شده است چرا که امارات نخستین گزینه و مهمترین انتخاب بوده است. البته علت اصلی مخالفت امارات با تشکیل اتحادیه پولی مشترک کشورهای عربی تنها انتخاب ریاض نبوده است بلکه امارات ملاحظات خاصی را در نظر داشته که هیچ توجهی به آنها نشده است.

کاهش 80‌ درصدی سود شرکت هواپیمایی امارات

فارس- شرکت هواپیمایی امارات اعلام کرد، سود خالص این شرکت طی سال مالی منتهی به 31 مارس با کاهش چشمگیر 80‌درصدی روبه‌رو شده است.

افزایش شدید قیمت نفت طی سال 2008 و رسیدن قیمت هر بشکه نفت به 147 دلار علت اصلی کاهش سود خالص این شرکت اعلام شده است. بر اساس این گزارش سود خالص شرکت امارات در این مدت به کمتر از 268‌میلیون دلار رسید. این رقم در سال مالی قبل به بیش از 4/1‌میلیارد دلار رسیده بود. میزان درآمد این شرکت با 9/9‌درصد رشد به 12‌میلیارد دلار رسید. این رقم در سال مالی قبل از آن به 11‌میلیارد دلار رسیده بود. شرکت امارات برای جذب مسافران بیشتر، تعداد مسیرهای پروازی خود را افزایش داده است.
شرکت امارات طی سال گذشته 7/22‌میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است که این رقم با رشد 1/7‌درصدی روبه‌رو است. شرکت امارات برای جذب مسافرین بیشتر پروازهای اختصاصی از خلیج فارس به مقصد لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو برقرار کرده است. دیگر شرکت هواپیمایی امارات یعنی امارات گروپ نیز در این مدت با افت 72‌درصدی سود خالص روبه‌رو شده است. این در حالی است که درآمد این شرکت در این مدت 4/10‌درصد رشد داشته است.

نزول شاخص در بازار مالی ابوظبی

شاخص سهام در بازار مالی ابوظبی دو صدم درصد کاهش یافت.

بازارهای مالی امارات متحده عربی هفته گذشته را با نوسانات گسترده در شاخص‌ها و حجم معاملات سپری کردند و در آخرین روز هفته گذشته بورس دوبی شاهد افزایش نسبی و بازار مالی ابوظبی شاهد سقوط شاخص‌ها بود. در معاملات این روز در بازار مالی دوبی بیش از 171 میلیون و 490 هزار سهم به ارزش 257 میلیون و 90 هزار درهم معامله شد که شاخص سهام در این بورس بیش از ۴/۳۸ واحد افزایش یافته و شاخص کل سهام به ۱۶۶۶/۸۳ واحد رسید. هم‌چنین 245 میلیون و 862 هزار سهم به ارزش 349 میلیون و 579 هزار درهم در بازار مالی ابوظبی دادوستد شد که شاخص سهام در این بورس دو صدم درصد افزایش یافت و شاخص کل سهام در بازار مالی ابوظبی به ۲۶۱۲/۵۳ واحد رسید. 

بازگشت30 درصدی سرمایه گذاران ایرانی مقیم امارات

دوبی جذابیت خود را از دست داد  


پس از ورشکستگی اقتصادی امارات متحده عربی و ترکیدن حباب های اقتصادی در این امیرنشین تاکنون بیش از 30درصد ایرانی ها سرمایه های خود را از این منطقه خارج و به ایران بازگشته اند.
خبرگزاری د پ آ آلمان با اشاره به موج خروج شرکت های ایرانی از دبی و بازگشت آنها به تهران به نقل کارشناسان تجارت ایران و دبی نوشت: حداقل 30درصد تاجران ایرانی بعد از بحران اقتصادی جهانی و ترکیدن حباب املاک در دوبی فعالیت های اقتصادی خود را از این شیخ نشین بیرون کشیده اند.
خبرگزاری آلمان افزود: شیخ نشین دوبی در سالهای اخیر رشد کرده و به شهر جذابی برای خیلی از تاجران ایرانی تبدیل شده بود که می خواستند از محدودیت های اعمال شده سازمان ملل بر ایران خارج شوند.
حدود 400 هزار ایرانی در دوبی زندگی می کنند که نزدیک به 10درصد کل جمعیت این شیخ نشین را تشکیل می دهند و حدود 10 هزار شرکت فعال دارند.
دولت آمریکا بارها بر امارات فشار وارد آورده تا بر مبادلات تجاری با ایران نظارت کند و به ویژه فعالیت بانک های ایرانی در این کشور را محدود کند. اماراتی ها تاکنون رویکرد میانه ای را در این زمینه در پیش گرفته اند.
یک فعال تجاری در این زمینه گفت: «اقتصاد امارات شدیداً به آمریکا وابسته است و بنابراین بحران اقتصادی آمریکا در کنار تحریم ها هشدارهایی برای ما ایرانی ها هستند تا در فعالیت های تجاری خود در دبی بازنگری کنیم.»
یک کارگزار ایرانی که کارهای بانکی تجار ایرانی در دبی را انجام می دهد با بی اهمیت خواندن فشارهای تحریمی آمریکا گفت: همیشه راهی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد. 

وی افزود: «در عین حال مخاطرات مربوط به تحریم ها و بحران اقتصادی آن چنان زیاد است که بتواند سرمایه داران ایرانی را به وطن خود بازگرداند.»
یک کارشناس اقتصادی ایران نیز گفت: ایرانی هایی که ریشه های عمیقی در دبی ندوانده اند یا وام های سنگینی گرفته اند سرمایه های خود را از این منطقه خارج کرده و به ایران بازگشته اند. 

خبرگزاری آلمان با اشاره به اینکه بعد از کاهش حدود 41درصدی قیمت مسکن در دبی در سه ماهه اول سال جاری خیلی از ایرانی ها پول خود را با سرمایه گذاری در املاک از دست دادند، آورده است: خیلی از ایرانی ها در بخش املاک دبی فعال بودند و یکی از دلایل آن نیز این شایعه بود که اگر در این شیخ نشین ملک بخرند، می توانند اجازه اقامت درازمدت بگیرند که این شایعه اشتباه از آب درآمد. 

یک سرمایه گذار ایرانی دیگر نیز می گوید: ابتدا ما پول خود را در اثر بحران مالی از دست دادیم و سپس با مانع تحریم ها مواجه شدیم. بعد از آن بحران در آمریکا آخرین دلیلی بود که من و خانواده ام را به ایران بازگرداند.

گزارش موج از نشست کمسیون اقتصادی امارات و الجزایر

نشست کمسیون اقتصادی مشترک بین امارات و الجزایر، پس از سه روز متوالی در ابوظبی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار موج در دبی، نشست مشترک کمسیون اقتصادی امارات و الجزایر روز گذشته، جمعه، با امضای هفت تفاهمنامه همکاری اقتصادی، بازرگانی، تجاری و سرمایه گذاری مشترک به کار خود پایان داد.
کریم جودی، وزیر دارایی الجزایر ریاست هیات الجزایری را به عهده داشت و ریاست هیات اماراتی بر عهده سلطان بن سعید المنصوری، معاون وزیر اقتصاد امارات بود.
در این نشست سه روزه، هیات اماراتی و الجزایری چالش‏ها، راهبردها و راهکارهای اساسی برای گسترش روابط اقتصادی تجاری و بازرگانی را مورد بررسی قرار دادند.
در پایان این نشست، هفت تفاهمنامه همکاری متقابل در زمینه گردشگری، سرمایه گذاری مشترک در بخش گردشگری، افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور، سرمایه گذاری مشترک در بخش مسکن و شهر سازی و سرمایه گذاری مشترک در بخش صنایع به امضای طرفین رسید.