دبی

دبی، قلب اقتصاد و توریسم خاورمیانه است

دبی

دبی، قلب اقتصاد و توریسم خاورمیانه است

اوج رکود مسکن در دبی 2009

دنیای اقتصاد- «وضعیت مسکن» در دبی به قدری حاد شده‌است که مشاوران املاک مطرح در این جزیره عربی توان مخفی نگه داشتن چهره واقعی آن را از دست داده‌اند. بخت بازار مسکن در دبی یک سال بعد از وقوع بحران در بازار مسکن آمریکا رو به تیرگی گذاشت و از چند ماه پیش با اوج بحران در اقتصاد غرب، وضعیت فوق‌العاده پیدا کرد.
 

نبض بازار مسکن دبی به روایت پنج بنگاه بزرگ مشاور املاک
اوج رکود مسکن در دبی
 حراج ملک به قیمت سال 2006 
 

فرید قدیری/ برخی مشاوران املاک مستقر در دبی تصمیم گرفته‌اند با مشتریان خود روراست باشند و به همین دلیل برای اولین بار طی شش ماه گذشته از رکود مسکن در بزرگ‌ترین جزیره شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس می‌گویند.
آن طور که فعالان بازار مسکن دبی می‌گویند در طول سال 2008 میلادی برعکس بقیه سال‌ها، قیمت مسکن در دبی هیچ افزایشی نداشته و احتمال افزایش قیمت در سال 2009 نیز بعید است.
پیش از این موسسه مطالعات مسکن «پراپرتی وایر» مستقر در آمریکا پیش‌بینی کرده بود قیمت مسکن در پایان سال 2008، 25درصد رشد خواهد کرد.مشاوران پنج بنگاه بزرگ مسکن مستقر در دبی در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد اعلام کردند: در پایان سال 2007 قیمت ویلا و آپارتمان‌های لوکس در دبی نسبت به سال 2006 حدود 100درصد رشد کرد. اما در سال گذشته املاک لوکس رشدی نداشت و در برخی مناطق این جزیره ملک با کاهش قیمت همراه بود. همچنین متوسط قیمت مسکن در سال اخیر در این جزیره تقریبا ثابت مانده است. این فعالان حوزه خرید و فروش مسکن تاکید کردند: در سال‌ جاری میلادی رکود مسکن در دبی به اوج خواهد رسید.
یک مشاور املاکی فعال در دبی علت رکود مسکن در این جزیره را وخامت اوضاع مسکن و اقتصاد در آمریکا عنوان کرد و گفت: در منطقه‌ای که ما فعالیت داریم کاملا مشخص است قیمت املاک تحت تاثیر اوضاع آمریکا کاهش پیدا کرده است. وی افزود: در حال حاضر پنج تاجر آمریکایی که دو سال پیش در این منطقه صاحب ویلا شده بودند، املاک‌شان را به قیمت دو سال پیش برای فروش حراج کرده‌اند، اما با همین قیمت اندک نیز مشتری حاضر به خرید نیست.
یکی دیگر از مشاوران املاک دبی در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به اینکه در حال حاضر یک واحد آپارتمان 45‌ فوت مربعی در دبی حدود 120میلیون تومان قیمت دارد گفت: سه ماه پیش این واحد 250میلیون تومان قیمت داشت.
وی افزود: رونق در بازار مسکن دبی از ابتدای سال 2010 شروع خواهد شد. مشاوران املاک دبی تصریح کردند: در مقابل فروشندگانی که حاضر هستند ملک‌شان را حتی زیر قیمت واگذار کنند، مشتری وجود ندارد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، «وضعیت مسکن» در دبی به قدری حاد شده که مشاوران املاک مطرح در این جزیره عربی توان مخفی نگه داشتن چهره واقعی آن را از دست داده‌اند.
بخت بازار مسن در دبی یک سال بعد از وقوع بحران در بازار مسکن آمریکا رو به تیرگی گذاشت و از چند ماه پیش با اوج بحران در اقتصاد غرب، وضعیت فوق‌العاده پیدا کرد.
با کاهش بی‌سابقه قیمت مسکن در دبی و همچنین افت سهام شرکت‌های ساختمانی فعال در این جزیره برخی بنگاه‌های مشاور املاک تبلیغات‌شان را در تلویزیون‌های ماهواره‌‌ای و شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور افزایش دادند، اما در طول چند هفته گذشته دامنه اثرگذاری اخبار و اطلاعات مستند از بازار ملک در دبی توانست تبلیغات پوچ در این حوزه را خنثی کند تا جایی که به تازگی مشاوران املاک در این جزیره از رکود طولانی مدت در حوزه فعالیت‌شان خبر داده‌اند.
بنگاه‌هایی که تا همین اواخر در تهران نمایندگی داشتند به دلیل کسادی بازار مسکن در دبی نمایندگی‌شان را تعطیل کرده‌اند.
اکنون با توجه به اینکه تاثیرگذاری بحران جهانی،بر روی وضعیت اقتصاد مسکن در جزیره دبی کاملا اثبات شده این احتمال وجود دارد که در سال‌های آینده این وضعیت مجددا تکرار شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، نیمی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در دبی در بخش املاک بوده به طوری که متقاضیان با خرید خانه‌ها و آپارتمان‌ها به صورت هوایی و 99 ساله این سرمایه‌ها را وارد این جزیره کرده‌اند.
این جماعت سرمایه‌گذار در حال حاضر قیمت فروش واحدهای مسکونی خود را پایین آورده و تلاش دارند هرچه زودتر املاک و مستغلات خود را به پول نقد تبدیل کنند.

  

ساخت و ساز در دبی


فرار از ماجرا با سهل‌ترین شیوه پیش‌فروش
اول آبان امسال قرار بود سازنده آمریکایی مجهزترین برج اداری-تجاری در دبی، میزبان خبرنگاران حوزه ساختمان از 15 کشور جهان باشد.
مجری تبلیغاتی این مراسم اعلام کرده بود در جریان این کنفرانس خبری، خبرنگاران می‌توانند از پروژه‌های در حال ساختی که آمریکایی‌ها کارگاه‌های ساختمانی آن را دایر کرده‌اند، بازدید کنند. هدف پشت پرده این بود که وقتی 15 خبرنگار به روزنامه‌هایشان برمی‌گردند از دبی به عنوان بزرگ‌ترین کارگاه ساختمانی جهان یاد کنند تا میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این جزیره افزایش پیدا کند. یک هفته مانده به مراسم، برنامه سفر خبرنگاران لغو شد چون بزرگ‌ترین کارگاه‌های ساختمانی در دبی به حالت تعطیل درآمده است. این روزها سازندگان برج‌های مسکونی برای تامین نقدینگی و فرار از تعطیلی، سهل‌ترین شیوه پیش‌فروش را تبلیغ می‌کنند: «پرداخت یک‌درصد ارزش ملک در هر ماه تا زمان تکمیل واحد و تحویل آن به مشتری.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد