دبی

دبی، قلب اقتصاد و توریسم خاورمیانه است

دبی

دبی، قلب اقتصاد و توریسم خاورمیانه است

اتصالات امارات به سرنوشت ترک سل دچار شد

دولت ایران اعلام کرده که شرکت اماراتی "اتصالات" که برنده مزایده اپراتور سوم تلفن همراه ایران شده بود به دلیل انجام ندادن تعهدات خود از این پروژه کنار گذاشته شده است.

محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است: "کنسرسیوم تامین اتصالات، متشکل از شرکت ایرانی تامین تلکام و اپراتور اماراتی اتصالات به دلیل انجام ندادن تعهدات مربوط به مزایده اپراتور در زمان مقرر از دور مزایده خارج شده است."

به گفته آقای سلیمانی، ارائه نکردن ضمانت های لازم و نپرداخت حق لیسانس در موعد مقرر علت اصلی کنار گذاشته شدن کنسرسیوم اتصالات از اپراتور سوم تلفن همراه بوده است.

شرکت اتصالات به همراه شرکت ایرانی تامین تلکام وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در دی ماه سال گذشته بعد از فراز و فرودهای بسیار برنده راه اندازی اپراتور سوم تلفن همراه شده بود و قرار بود ظرف مدت پانزده سال 160 هزار میلیارد ریال به دولت پرداخت کند.

گفته می شود شرکت اماراتی در پرداخت حق امتیاز مردد شده بود اما برخی گزارشها هم نشان می دهد که این شرکت با شریک ایرانی خود تامین تلکام اختلاف پیدا کرده بود و برای همین هم مدیر عامل شرکت مدتی پیش به ایران رفته بود تا در باره نحوه مدیریت بر این پروژه با شریک ایرانی خود گفتگو کند.

بر اساس قانون شرکت های خارجی نمی توانند بیشتر از 49 درصد سهام اپراتور سوم را در اختیار داشته باشند و به همین دلیل نیز شرکت اماراتی نمی تواند مدیریت این پروژه را در اختیار داشته باشد.

علاوه بر این، گفته می شود شرکت اماراتی بعد از برنده شدن در مزایده از دولت خواسته بود که قیمت را کاهش دهد.  

تلفن همراه و سرنوشت تکراری

با کنار گذاشته شدن شرکت اتصالات که نسبت به رقبای خود قیمت بالاتری را برای پیشنهاد کرده بود، حالا نوبت به پیشنهاد دوم این مزایده می رسد که کنسرسیومی است با شرکت صندوق بازنشستگی صداو سیما و صندوق فرهنگیان با شرکت کویتی زین.

اما هنوز مشخص نیست اپراتور سوم تلفن همراه به این کنسرسیوم اگذار خواهد شد و به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، باید تمامی موارد بررسی و سپس تصمیم گیری شود.

این احتمال وجود دارد که حتی مزایده جدیدی نیز برای اجرای این اپراتور برگزار شود.

با کنار گذاشته شدن شرکت اتصالات از پروژه اپراتور تلفن همراه سوم، این شرکت نیز به سرنوشت شرکت ترکیه ای "ترک سل" دچار شد که در اپراتور دوم تلفن همراه برنده شده بود و با وجود انجام تعهدات، شرکت افریقایی "ام تی ان" جانشین آن شد.

شرکت "ام تی ان" افریقای جنوبی حدود چهار سال پیش در حالی به عنوان شریک شرکت های ایرانی در اپراتور دوم انتخاب شد که قرارداد همکاری با شرکت ترک سل بین دولت و این شرکت امضا شده بود ولی مجلس ایران با طرح بحث امنیتی، قرارداد را باطل کرد.

اپراتور سوم تلفن همراه قراردادی 15 ساله دارد و پیش بینی شده که 17 میلیون مشترک تلفن همراه جذب کند که از این تعداد شش میلیون در حوزه تلفن همراه و 11 میلیون در حوزه دیتا خواهد بود.

گفته می شود کنسرسیوم برنده اپراتور سوم باید در سال نخست نزدیک به یک میلیارد دلار برای راه اندازی شبکه سرمایه گذاری کند.

قرار بود اولین سری تلفن های همراه اپراتور سوم تلفن همراه در نیمه اول سال جاری به بازار عرضه شود که با کنار گذاشته شدن شرکت اماراتی از این پروژه، فعالیت اپراتور سوم تلفن همراه با ابهام رو به رو شده است و مشخص نیست تلفن های این اپراتور جدید چه زمانی وارد بازار خواهد شد.

اپراتور اول ایران دولتی و اپراتور دوم نیز با مشارکت شرکت های ایرانی و شرکت "ام تی ان" افریقایی جنوبی در قالب شرکت "ایرانسل" فعال است.

در حال حاضر این دو اپراتور بیشتر از 30 میلیون مشترک دارند و تلاش گسترده ای بین اپراتور اول و دوم برای جذب مشترک بیشتر در جریان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد