دبی

دبی، قلب اقتصاد و توریسم خاورمیانه است

دبی

دبی، قلب اقتصاد و توریسم خاورمیانه است

بازگشت30 درصدی سرمایه گذاران ایرانی مقیم امارات

دوبی جذابیت خود را از دست داد  


پس از ورشکستگی اقتصادی امارات متحده عربی و ترکیدن حباب های اقتصادی در این امیرنشین تاکنون بیش از 30درصد ایرانی ها سرمایه های خود را از این منطقه خارج و به ایران بازگشته اند.
خبرگزاری د پ آ آلمان با اشاره به موج خروج شرکت های ایرانی از دبی و بازگشت آنها به تهران به نقل کارشناسان تجارت ایران و دبی نوشت: حداقل 30درصد تاجران ایرانی بعد از بحران اقتصادی جهانی و ترکیدن حباب املاک در دوبی فعالیت های اقتصادی خود را از این شیخ نشین بیرون کشیده اند.
خبرگزاری آلمان افزود: شیخ نشین دوبی در سالهای اخیر رشد کرده و به شهر جذابی برای خیلی از تاجران ایرانی تبدیل شده بود که می خواستند از محدودیت های اعمال شده سازمان ملل بر ایران خارج شوند.
حدود 400 هزار ایرانی در دوبی زندگی می کنند که نزدیک به 10درصد کل جمعیت این شیخ نشین را تشکیل می دهند و حدود 10 هزار شرکت فعال دارند.
دولت آمریکا بارها بر امارات فشار وارد آورده تا بر مبادلات تجاری با ایران نظارت کند و به ویژه فعالیت بانک های ایرانی در این کشور را محدود کند. اماراتی ها تاکنون رویکرد میانه ای را در این زمینه در پیش گرفته اند.
یک فعال تجاری در این زمینه گفت: «اقتصاد امارات شدیداً به آمریکا وابسته است و بنابراین بحران اقتصادی آمریکا در کنار تحریم ها هشدارهایی برای ما ایرانی ها هستند تا در فعالیت های تجاری خود در دبی بازنگری کنیم.»
یک کارگزار ایرانی که کارهای بانکی تجار ایرانی در دبی را انجام می دهد با بی اهمیت خواندن فشارهای تحریمی آمریکا گفت: همیشه راهی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد. 

وی افزود: «در عین حال مخاطرات مربوط به تحریم ها و بحران اقتصادی آن چنان زیاد است که بتواند سرمایه داران ایرانی را به وطن خود بازگرداند.»
یک کارشناس اقتصادی ایران نیز گفت: ایرانی هایی که ریشه های عمیقی در دبی ندوانده اند یا وام های سنگینی گرفته اند سرمایه های خود را از این منطقه خارج کرده و به ایران بازگشته اند. 

خبرگزاری آلمان با اشاره به اینکه بعد از کاهش حدود 41درصدی قیمت مسکن در دبی در سه ماهه اول سال جاری خیلی از ایرانی ها پول خود را با سرمایه گذاری در املاک از دست دادند، آورده است: خیلی از ایرانی ها در بخش املاک دبی فعال بودند و یکی از دلایل آن نیز این شایعه بود که اگر در این شیخ نشین ملک بخرند، می توانند اجازه اقامت درازمدت بگیرند که این شایعه اشتباه از آب درآمد. 

یک سرمایه گذار ایرانی دیگر نیز می گوید: ابتدا ما پول خود را در اثر بحران مالی از دست دادیم و سپس با مانع تحریم ها مواجه شدیم. بعد از آن بحران در آمریکا آخرین دلیلی بود که من و خانواده ام را به ایران بازگرداند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد