دبی

دبی، قلب اقتصاد و توریسم خاورمیانه است

دبی

دبی، قلب اقتصاد و توریسم خاورمیانه است

امارات بدنبال چیست؟

 افتتاح پایگاه نظامی فرانسه در ابوظبی

 

لوموند: فرانسه در برپایی پایگاه نظامی در امارات عربی متحده ملاحظات ژئوپلیتیک، تجاری و فروش تسلیحات نظامی را مد نظر دارد، این قرارداد مقدمات دخالت فرانسه را در منطقه فراهم می کند.
به گزارش ایرنا، نشریه لوموند چاپ فرانسه درباره پایگاه نظامی فرانسه که قرار است امروز در ابوظبی توسط نیکلا سارکوزی افتتاح شود می نویسد: فرانسه با در نظرداشتن ملاحظات ژئوپلیتیک و تجاری در منطقه خلیج فارس حضور مستمر نظامی خواهد داشت و همزمان تلاش خواهد کرد که تجهیزات و فناوری هوانوردی خود را به امارات ثروتمند این ناحیه بفروشد.

به گفته این نشریه سرکوزی با افتتاح این پایگاه متشکل از نیروهای سه گانه نظامی قطعا هدف های استراتژیک و نظامی را در برنامه خود دارد و در مورد دیگر اهداف یادشده نیز که چندان مطمئن به نظر نمی رسد کوشش خود را به کار خواهد بست. این اولین پایگاه نظامی خارجی فرانسه بیرون از منطقه آفریقاست که فرانسه در آن به طور سنتی حضور داشته است.

گفته شده که رئیس جمهور فرانسه قصد دارد نظر مساعد امارات عربی متحده را برای خرید هواپیماهای جنگی رافائل جلب کند اما در این مسیر با رقابت شدید هواپیماهای اف-16 آمریکا روبروست و به گفته یک منبع فرانسوی دولت اوباما کوشش های زیادی را مصروف این قضیه کرده است.

به گفته لوموند فرانسه با ایجاد یک پایگاه نظامی در خلیج فارس در برابر ایران نیروهایش را در قلب یک منطقه پرتنش و یک راه آب حیاتی صادرات نفت به سوی غرب قرار داده است. این نشریه با اشاره به برنامه اتمی ایران می افزاید ملاحظات منطقه ای ایران سبب نگرانی هایی در کشور های عرب جنوب خلیج فارس شده است. به نوشته لوموند افتتاح این پایگاه فرانسوی یک هفته پس از پرتاب موشک سجیل 2 از سوی ایران صورت گرفته که تا اسرائیل کشورهای عرب خلیج فارس و جنوب اروپا برد دارد.

لوموند می افزاید از این پس در خط مقدم جریانات در صورت وخامت در مسائل منطقه ای قرار خواهد داشت. قرار است در جریان سفر سارکوزی یک پیمان جدید دفاعی با امارات امضا شود. به گفته یک مقام فرانسوی قرارداد جدید یک نسخه کامل تر از قرارداد سال 1995 است و مفاد آن حاکی از آنست که اگر ایران به امارات حمله کند به منزله حمله به فرانسه نیز خواهد بود.

لوموند می نویسد ایجاد این پایگاه در چارچوب تحلیل کتاب سفید دفاع فرانسه است که از سال 2008 به تایید ریاست جمهوری این کشور رسیده و در آن آمده است که در میان مناطق دارای اولویت برای حضور نظامی فرانسه به ویژه به محور استراتژیک مدیترانه خلیج "عرب-فارس" و اقیانوس هند اشاره شده است.

در کتاب سفید آمده است که دخالت نظامی فرانسه در چارچوب اقدامی ملی (و نه به عنوان بخشی از یک اقدام جمعی چند کشور) با فرض اجرایی کردن مفاد پیمان های دفاعی دوجانبه که فرانسه را با برخی کشورها پیوند می دهد قابل توجیه خواهد بود.

لوموند می افزاید این موضع فرانسه در خلیج فارس در راستای سیاست سخت گیری سارکوزی در قبال ایران است که ازحدود دو سال پیش اتخاذ شده است. لوموند یادآور می شود که ایران در قبال اعلام خبر ایجاد پایگاه نظامی فرانسه در ابوظبی در ژانویه 2008 واکنش تندی نشان داد و سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: "ما با هرنوع توسعه نظامیگری در منطقه مخالفیم و حضور نیروهای خارجی را عامل ناامنی و بی ثباتی می دانیم."

بنابر این گزارش پایگاه فرانسه در امارات عمدتا دریایی خواهد بود و در آن تعدادی هواپیمای میراژ و رافائل و گروهی از افراد نیروی زمینی نیز حضور خواهند داشت. در این پایگاه حدود پانصد نظامی به طور دائم حضور خواهند داشت و به عنوان سرپل و مرکز تعویض نیروها برای افراد نیروی دریایی این کشور که در خلیج فارس اقیانوس هند و جیبوتی مستقر هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یکی از فعالیت های این پایگاه می تواند شرکت در عملیات مین روبی در خلیج فارس در صورت عملی شدن تهدید ایران به مین گذاری تنگه هرمز باشد که قبلا نیز این تهدید را مطرح کرده است.

یک منبع در کاخ الیزه گفت که این پایگاه نقشی بازدارنده خواهد داشت و به عنوان یک "پایگاه صلح"‌عمل خواهد کرد. به گفته لوموند این پایگاه به منزله یک ویترین فناوری نظامی فرانسه نیز خواهد بود، اما به نظر می رسد که رهبران امارات در گزینه های خود بسیار با حوصله و دقت عمل می کنند و به گفته دیپلمات ها در صورت بروز هرگونه تنش در خلیج فارس حکومت ابوظبی قبل از همه در پی کسب حمایت آمریکا برخواهد آمد و این عاملی است که بر تصمیم گیری رهبران امارات در مورد برخی از پیمان های بزرگ مورد نظر فرانسه تاثیر زیادی خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد